hemlöshet..

Visste du att det finns fler än 700 hemlösa i Uppsala län?

Jag kan tycka det är idiotiskt att människor i exempelvis "köp/byt/sälj grupper på olika sajter säljer vinterjackor och dylikt för 70 kr.. 70 kr, istället för att skänka till organisationer som hjälper hemlösa.
Det börjar bli så kallt...
Det året jag träffade Stoffe hade jag anmält mig på Stockholms stadsmission för att hjälpa till under julen, det blev aldrig av, men någon gång ska jag göra det!

"Senaste räkningen om antalet hemlösa genomfördes av Socialstyrelsen år 2004-2005 då kom man fram till att det i Uppsala län fanns drygt 700 hemlösa.
Hemlös räknas den som bokstavligt sover ute eller bryter sig in i trappuppgångar hittar garage osv.
Till begreppet räknas även dem som bor i akutboenden – på härbärgen, eller har tillfälliga andra vård- eller straffalternativ och som inte har ett eget hem."


Den fetare texten är lånad från www.svenskakyrkan.se


kram kram/ Milomamman

Kommentarer
Postat av: Milo-Mommon

Sverige är helt efterblivet när det handlar om hemlöshet! Om man är missbrukare ska man först bli fri fri från sitt missbruk, och SEDAN kan man få hjälp med en lägenhet (den idiotiska s.k. Trappstegsmodellen).

Nu har man fattat, att för att utsatta ska orka göra sig av med missbruk måste de FÖRST ha tak över huvudet.



... nu är det förstås inte så att alla hemlösa är missbrukare, vem som helst idag kan bli hemlös.



BRA BLOGGINLÄGG!

2011-12-01 @ 21:11:34
URL: http://oregrundarbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0