Vaniljbullar

På min systers begäran kommer här ett recept på dom bästa vaniljbullarna ever:

Smula 50 g jäst i en bunke. Smält 150 g margarin, ha i 5 dl fet mjölk, håll fingervarmt, häll sen det över jästen och blanda så det löser sig..
Tillsätt 1 dl socker,  1/2 tsk salt ca 14 dl mjöl och 2 msk vaniljsocker... knåda tills degen är slät...
Jäs under bakduk 30 min.

Fyllning:
400 g riven mandelmassa, 400 g rumsvarmt smör ( man kan micra den mjuk), 2 dl socker & 3 msk vaniljsocker..

Dela degen i 2 delar, kavla ut till rektanglar, på med fyllningen, rulla ihop den och skär den i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg i bullformar och jäs ytterligare 40 min under bakduk.

Pensla med ägg och strö på pärlsocker & Grädda!

Gräddas på 250 grader i 5-7 min mitt i ugnen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0