Bästa bullarna

Hej!
måndagar är lika med ledigt från mitt ena jobb, jag brukar ha franskunder, men idag var jag hel-ledig, ganska välbehövligt 😊.
Igår blev vi sugna på Janssons frestelse, så vi handlade hem allt igår till det och jag lagade det till middag idag, herregud så gott!
 
Här kommer receptet på dom där bullarna jag gjorde häromdagen:
* Smula 50 g jäst i en bunke
* Smält 150 g smör i en kastrull och tillsätt 5 dl fet mjölk.
* När mjölkblandningen är ca 37 grader har man i 2 påsar saffran och ca 1 tsk mortlad kardemumma.
* Häll över hälften av mjölkblandningen över jästen så att det löser upp sig, sen har du på resten.
* blanda i 1 tsk salt, 2 dl socker, 250g kesella och ca 15-16 dl vetemjöl. (Hellre för lite än för mycket).
* Blanda degen väl.
* lägg över en bakduk och jäs ca 1 timme.
 
Under tiden brukar jag göra fyllningen, och jag brukar ta det vi är sugna på och har hemma.
Men kan tipsa om att den här fyllningen är riktigt bra:
200 g rumsvarmt smör blandas med 200 g riven mandelmassa och ev lite vaniljsocker.
 
Sen gör man som vanligt.
När degen jäst klart delar man den i 2 delar, kavlar ut till en rektangel, brer på fyllningen, rullar ihop till en rulle och skär i ca 1 1/2 cm tjocka skivor. Placera bullarna i formar på en plåt och lägg på bakduk och låt jäsa igen i ca 45 min. 
 
När dom jäst färdigt penslar man med uppvispat ägg och har på det man vill tex pärlsocker eller mandelspån.
 
Gräddas ca 8-12 min i ugn ca 225 grader.
 
Bästa bullarna!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0